onsdag 23 september 2009

Inavel är ajaj

Genen vandrar ned genom släktleden.
Kommendör Johan Teofil Nathorst född 1794 gifter sig med Lovisa Jönsson Hall född 1797.
Lovisa var jungfru hos Teofils moster Maria Meurling på Säby Herrgård.
Teofil och Lovisa får två flickor: Louise och Laura.
Louise föds 1826 och gifter sig med Jonas Böös.
Laura föds 1828 och gifter sig med Johan Fredrik Liedholm, överläkare vid Växjö hospital som enligt släktsägen utförde experiment på sinnessjuka.

Louise och Jonas får sonen Ernst Nathorst Böös 1861.
Laura och Johan får dottern Hedvig Liedholm 1862.

Dubbelkusinerna Ernst och Hedvig gifter sig med varandra.
De får fyra barn: Ernst, Hedvig, Signe och Gerda.
Alla dessa barn bär på genen för hörselskada och hör dåligt.
Signe är min mormor. Hon lär ha varit familjens hackkyckling.
Sent i livet får hon två barn med min morfar Sven Tirén.
Det ena barnet hör dåligt, det är min mamma.
Mamma får fem barn.
Vi är tre som hör dåligt.

Inavel är ajaj.
Kom i håg det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och Gerdas barn och barnbarn hör dåligt. Säkert barnbarnsbarnen också. Och Ernst barnbarn och barnbarnsbarn. I all oändlighet, amen. Isa

Jenny Morelli sa...

Mina barn hör bra än så länge...och deras fäder och jag var INTE nära släkt...
i alla fall och kanske kan man klona nervceller i framtiden..

Jenny Maria sa...

Ja men tur att ni finns ändå.

Jag for mil för att leta efter hane. Så ska jag skjutsa döttrarna till Kiruna när de blir giftasvuxna. "Se er nu omkring" ...