torsdag 24 september 2009

Arga människor går bra och berusade

Mina barn hör inte dåligt.
Men det gjorde inte jag heller förrän jag blev över trettio.
Lågmälda och blyga personer med väna röster har jag svårt att höra.
Men arga människor går bra och berusade.
Och människor med magstöd och konsonanter.
Danskar är svårast.
Amerikaner lättast.

Mina kryckor är vad jag ser.
Hur jag uppfattar tonfall, vilka klanger som finns i rösten, vilken energi som finns.
Vilket kroppsspråk har den jag kommunicerar med?
Hur låter den på rösten?
Jag är även beroende av andra människors välvilja att fylla i när jag missar ett namn eller ett ord. Jag är beroende av snällhet.
Jag har INGEN handikappidentiet.
Har fått skäll av en psykolog för det.

3 kommentarer:

Carin sa...

Du skulle trivas i min familj, här skriker alla, jag kan bli tokig på dte men skriker lika mycket som de andra.

Jenny Morelli sa...

bara alla skriker en i taget går det bra :-)

Anonym sa...

"handikapp identitet"?! Hm nu måste jag tänka efter..Efter att ha fått multiinfektioner som bl a satt sig på hjärnan(obehandlad eftersom sv sjukvård enl min mening inte fungerar, betänk svininfluensans offer som blivit avvisade akutumottagningar så fattar man vad jag menar,,,)
OCH (troligen)lett till obarmhärtiga kroniska tinnitus SÅ tror jag faktiskt att jag skulle jag må bättre av en "handikapp identitet". -Ja faktiskt! Eller är det för att jag är ny i "branschen". Lär man sig leva med hörselskador/krafftiga öronsus eller vill man som jag hoppa från balkomen (fast eg inte eftersom jag har en fin familj! men ändå)
Skulle kanske träffa denne psykolog. Verkar klok!

Jag har blivit obotligt religiös i alla fall i stället för tokig men hur hanterade du din hörselnedsättning (Jag är glad att jag inte är död, eller fått cancer typ eller nåt sånt!?)
Tyvärr har jag fått neuroligiska skador också...MEN handikapp identitet DEN VAR BRA!