onsdag 22 september 2010

Stoppa upp din kemtvätt

Hämtade kavajen i dag (som en kraftigt berusad kvinna hällde rödvin på förra veckan) och som jag tänker ha på bokmässan eftersom jag ska försöka vara en smula representativ.
Kemtvätt på Hornsgatan, nästan nere vid Hornstull, södra sidan.
En kvinna med slöja står framför mig i kön och lämnar in ett par jeans. När hon går är det min tur. Till min förskräckelse gör kemtvättsinnehavaren en ful min åt kvinnan som nu lämnar hans butik. Jag blir förvirrad; vad är detta?
"Jag gillar inte kvinnor med slöja" säger han.
"Nähä..?"
"De kommer hit till ett fritt land och har slöja, fy, jag gillar inte"
"Nähä, var kommer du i från?" kläcker jag ur mig.
"Jag är från Syrien", svarar han, från Damaskus, jag är kristen. Vi byggde landet."

Jag bråkar inte om att han nyss både förolämpat henne och mig BIG TIME utan betalar 95 kronor utan att få kvitto och går. Gubbe! Stoppa upp din kemtvätt.

Inga kommentarer: