söndag 11 oktober 2009

Växter och djur

Vårt själsliv börjar med en retbarhet som kännetecknar all levande materia.

Det psykiska livet utvecklades hos djur men hos växterna förblev det outvecklat.

Orsaken är att vi djur måste förflytta oss för att kunna hitta föda och fortplanta oss.

Att anstränga sig och själva ta initiativ är nödvändigt för alla organismer som vill kalla sig för djur.

En gång i tiden var parasiten en riktigt duktig jägare.

Men så småningom fann den sig tillrätta i ett stillasittande liv.

Det lilla pyrande själslivet slocknade i och med att sinnesorgan och rörelseorgan tillbakabildades.

Nuförtiden har den inte mycket gemensamt med sina förfäder, nu är den växtlik.

Inom djurvärlden råder alltid en djup oro: en ständig ångest.

Vad vi djur dock vunnit är det som vi själva kallar frihet,

tron att vi hyser en förmåga att skapa vårt eget öde.

Växter däremot är snarast letargiska, försjunkna i sin egen trygghet.

Fotosyntesen befriade dem från alla vidare ansträngningar.

De behöver bara stå där.

3 kommentarer:

gustaf sa...

Jenny - jag tror att man bör se t ex ett träd som en rörelse med en annan tidsaxel en den människo-sol-baserade, en rörelse mot ljus, samtidigt en rörelse ned mot fukt näring.invänta trädens "avklädda" vinter och deras smärta/strävan lyser stark.
allt är i rörelse, bara en fråga om på vilken skala vi väljer att se ?

Jenny Morelli sa...

@gustaf Visst har du en poäng växternas tempo är ju långsamt och följer en annan axel, jag tyckte bara om att skapa en kontrast mellan de lugna växterna och ångestridna djuren som rusar runt... Finns en artikel om växters intelligens jag läste för inte så länge sedan; http://www.newyorker.com/magazine/2013/12/23/the-intelligent-plant DEn skulle också kunna skrivas om till dikt :-

Anonym sa...

den minns jag, Tompkins & Birds böcker var också i god jord när dom föll i min väg,
ju mer jag sitter här och ser ut genom mina fönster, kan jag bara häpna över detta antropocentriska perspektiv vi lever i, det framstår som den stora missuppfattningen, coh till stor del roten till många av de problem vi står inför ?