måndag 1 juni 2009

Sverigebilden 2009



Seminarium på Svenska Institutet om varumärket Sverige.
Damen i rött heter Anna Ekström och är Sacos energiska ordförande, Helena Stålnert, SSAB (fast jag förknippar henne fortfarande med SVT) Svenska Institutets Olle Wästberg (som har intressanta tics när han tänker) och den jovialiske Peter Egardt från Stockholms handelskammare.
Barbro Hedvall, DN var moderator.
Vad fick vi då lära oss?
Att Sverige är det minst korrumperade landet i världen.
Att Sverige halkat ned i den internationella varumärkesligan. 
Att England inte gillar oss så mycket som de borde eftersom de är geografiskt nära.
Att Egyptens Sverigebild försvagats.
Att Sverigebilden är omodern: folk drar fortfarande till med Abba och Björn Borg när de ska nämna kändisar.
Att IKEA betyder mycket för Sveriges varumärke
Att H&M inte alls drar på att de är just "svenska".
Att folk med ambitioner hellre flyttar till Kanada.
Sverige ses som "asylsökarnas land".
Resultaten kommer från National Brands Index

Det kommer nog mer om detta i major media i morgon för alla var där.
Jag reflekterade över att det rådde kamratlig konsensus i panelen och att Olle Wästberg använde sig av ordet "chauvinism"i stället för "nationalism" när han fick frågor om just detta. 
(Finns det inte en problematik kring att hylla det svenska? Varför är det införstått av godo att ett företag eller en popgrupp vill framstå som svenskt?)
Jag har själv haft vissa ambitioner att förändra Sverigebilden med filmen Swedish Association of Mediocrity men den verkar inte haft någon påverkan än så länge...

Andra bloggar om , ,

1 kommentar:

Lazer sa...

Mycket intressant!

Och jag förknippar Helena Stålnert med SAAB. När hon blev ihop med VDn så bytte hon namn på bolaget till närbesläktade SSAB, eller hur var det nu?