tisdag 2 juni 2009

Större hjul än människans


Efter att ha funnits på jordklotet i mer än 360 miljoner år tror forskarna att groddjuren kommer försvinna. Svampen Batrachochytrium dendrobatidis har spridits över världen från Sydafrika med den afrikanska klogrodan och grodorna dör en masse. Ja, jag vet att det var förra året som var grodorna år. Men inte förrän i helgen läste jag en text som inte enbart pratar om klimat och miljöförstöring. Det finns större hjul än människans. Fem stora massutrotningar har drabbat jorden de senaste 500 miljoner åren. Eller drabbat och drabbat. Att arter dör är en nödvändighet för evolutionen. Such is the economy of nature, som Thomas Jefferson sa. Det lär ha funnits upp till 5o miljarder arter. 99 procent är försvunna. Kanske lever vi mitt i den sjätte. Bye frog!

1 kommentar:

Oskar sa...

Jag är medskyldig!
Plockade hem två (2) grodyngel från landet till villaträdgården, för att barnen skulle få se dem. Vi släppte blåögt ner dem i fågelbadet och spekulerade i hur många dagar det kan ta innan bakbenen växer ut. Vilket misstag!
Morgonen efter var de borta, och jag tänker för första gången onda tankar om de vackra koltrastarna. Fast de gör ju bara vad de måste, så jag får ta på mig skulden för dessa två yngels död. Skall aldrig mata koltrastarna med levande grodyngel mer.