lördag 24 juli 2010

En dag i färgnördens liv


Jag for 23 mil österut till Milis utanför Fjugesta som kan allt om äggoljetempera och olika pigment. Sienna, umbra, terra, ockra, grönjord, brända och obrända pigment från Italien, Spanien och Frankrike.

Använd aldrig fransk ockra till att måla trappor, undvik giftiga kadmium och blyfärger, man kan färga marsipan till en prinssesstårta med italiensk grönjord, att linolja och ägg måste gifta sig med pigmentet för att det ska bli bra. Köp aldrig färsk kallpressad linolja om den inte dessutom är raffinerad. Milis visade sitt gamla slamfärgsmålade hus som hon "healat" med äggoljetempera. Slamfärg kan man förövrigt koka själv med rågmjöl. Fast Milis gillar inte slamfärg, det innehåller tungmetaller...

Nästa vecka är det jag som köper lumppapp! Och pigment! En jättedunk med kallpressad raffinerad linolja står redan i bilen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Googlade mig fram efter raffinerad linolja idag och hamnade på din blogg :-) Kul.
Efter vår färgdag hos Av jord så har jag sagt upp mig och nu gått helt in för att fylla upp det hål jag insåg fanns. Jag ska nu ägna mig helt åt att måla äggoljetempera på uppdrag. Förarbetet e intensivt, i helgen deltog jag i deras monter på Ekomässan... och det blir fler kunskapsinhämtningsresor till Vekhyttan.
Hoppas du har det gott på din nya skrift!

/Kram Karolina
www.temperamaleriet.se