tisdag 8 december 2009

Lär av Howard Stern

"Alla är överens om att vi måste exploatera alternativa inkomstkällor".

Orden är Fredrik Lundbergs. Han är ansvarig utgivare för Kalla Fakta på TV 4 och sitter i panel på JMK tillsammans med journalisten Fredrik Laurin och Mats Olin från Second Opinion. Kajsa Norell är moderator.


Det handlar om köpt journalistik och om att programmet Förkväll finansieras av de som förekommer i programmet. Sug på den karamellen en stund. Innehållet i programmet finansieras av de företag som deltar i programmet.

Fredrik Laurin har precis gapat och skrikit på Mats Olin (Du är en lakej! En charlatan!) för att sajten Second Opinion tar betalt för att skriva ett genmäle åt Coco Belfrage som pekas ut som den onde i Laurins text om utfiskade hav som Laurin publicerat i Filter.

Texten bygger i princip på Isabella Lövins Tyst hav som Tidningen Vi publicerade en del av för några år sedan (plus att Laurin i bästa Janne Josefsson-anda nosat rätt på en bad guy som enligt artikelns retorik bär ett stort ansvar för fiskarnas död).

Själv tror jag inte att den goda journalistiken står och faller med Fredrik Laurin. Second Opinion ser ut att vara en avstjälpsplats på nätet för ratade DN-Debattartiklar. De redovisar sina syften öppet. Men utvecklingen på Tv4 är däremot rätt obehaglig.

Någonstans här börjar jag tänka på den amerikanske radioprataren Howard Stern. Han hade (och har?) en populär radioshow i USA på 80 och 90-talet som finansierades med reklam. Jag hörde honom i bland göra reklam för produkter han hade i studion. Men han gjorde det på ett sådant sätt att jag fortsatte ha förtroende för honom. Han slogs mot den kommersiella makten med en ironi och en underdog-attityd som upprättade ett kontrakt med mig: ett "jag gör det här för att jag måste och för att jag befinner mig i ett kommersiellt sammanhang som jag lyder under"-kontrakt.

Så beter sig inte "journalisterna" i soffan på Tv 4. Men det borde de kanske. För det är endast individer det går att lita på när journalistiska institutioner sviktar i trovärdighet. Och de sviktar big time.

Inga kommentarer: