söndag 15 mars 2009

Kvalitet från oväntat håll


Det här var en finfin intervju i Babel. Sjölin är verkligen skicklig, varm och skarp samtidigt. Jag har läst "Skynda att älska". Den handlar om Alex Schulmans uppväxt och om hans relation till pappa Alan Schulman. Boken var, precis som Daniel Sjölin säger, rörande. Dessutom var den självutlämnande och ärlig. Men att skriva är att skriva om och Schulmans redaktör har inte varit tillräckligt sträng. Den hade behövt jobbas med ett par varv till. Mer gestaltning, mindre redogörelse, många färre "jag". Så för mig var den en besvikelse. Jag tror att han är kapabel att skriva något som tar den litterära världen med storm. Det finns för övrigt ingen kvalitet som smakar bättre än den som kommer från oväntat håll. Men då får han börja jobba på riktigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Han är söt tycker jag. G.