måndag 9 mars 2009

Journalistik som inte blir av

Hej!

Jag är journalist på Tidningen Vi och fick din mailadress genom Staffan Westerlund. Det gäller denna fråga:  Finns det någon någonstans som har upprättat en lista på brott som
rensats ut ur brottsbalken (brottsbalksreformen 1965) och alltså inte längre är åtalsbara?

Jag får för mig att en sådan lista kunde ha stort läsvärde...

med vänliga hälsningar
Jenny Morelli

Här är några av svaren:

"Hej Jenny! En sådan lista existerar inte, i alla fall såvitt jag vet. Det är förstås
möjligt att skaffa fram den, men rätt jobbigt..."

"Jag undrar om det inte är en straffrättare du borde vända dig till. De kan möjligen ha koll på vad som skedde i samband med reformen i fråga. Du skulle också kunna titta i direktiven/förarbetena till nya brottsbalken och se vad som sägs om det bakomliggande rättspolitiska syftet där."

"Ja, en sådan lista skulle ha stort underhållningsvärde!"

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nå? Vad gjordes av svaren då?

Jenny Morelli sa...

ingenting, det här är berättelsen om min oförmåga- har varken tiden (eller kompetensen?) att gå igenom förarbeten och jämföra...
Någon annan får gärna ta vid

Anonym sa...

Åh - vilken teaser...

paula sa...

Var det inte sådan typ av statistik du och jag jobbade med under den heta sommaren -94?

Jenny Morelli sa...

typ, paula. var det inte så här ungefär:
1 00000111100001010101010100000000101001001 MUK SJUK KUK 10000001000000110000101010