måndag 14 november 2011

Samtiden sjunger i barnen

Samtiden sjunger i ens barn. Man kan som förälder avsky vissa aspekter hos barnen som inte kommer från en själv utan från rådande samtidskultur. Man bråkar med dem: exempelvis om märkeshysterin, de hysteriska prestigeuppvisningarna på barnkalas, iphone-hysterin, latte-kulturen, den jättedyra vinterjacks-kulturen med mera. När jag växte upp var jag kulturellt sett långt borta från min egen mamma som är född 1932. Hon är präglad av sin tid: man köper inte nya jackor varje vinter, man lagar, man handlar inte snabbmat i Täby Centrum, man äter innan man går, man skiljer sig inte och man är inte feminist. Jag minns att vi hade gräl om den samtid som sjöng i mig och som hon så starkt tog avstånd från. Nu kan jag se att jag gör samma sak med mina barn. Sluta med ert tjat om dyra kläder till exempel. Förbaskade samtid.

Inga kommentarer: