måndag 29 augusti 2011

I början av staden

Det var sol i går när jag vandrade norrut mot Roslagstull. En ensam man satt med en bok och åt thaimat på en restaurang. Många bilar i omlopp fast det var söndag och det doftade bensin från Statoil-macken. Plötsligt insåg jag att jag bor i början av staden. När jag som liten satt i baksätet på pappas bil har jag starka minnesbilder av just Roslagstull, vi kom körande från Norrtäljevägen och plötsligt tornade den mytiska staden upp sig. Min storasyster Ingrid fick berätta om vad som gick att köpa i alla butiker som vi körde förbi. Tyckte det var magisk. Jag korsade tullen och gick Bellevue-vägen upp mot Carl Eldhs- ateljémuseum. Förbi Brunnsviken och så ut på Haga, upp till turkiska paviljongen och sedan tillbaka. Kände eufori. Sedan tillbaka till Roslagstulls alla bilar och hus. Har saknat att vara en del av staden. Här trivs jag. Här vill jag bo.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fint. O fint att du bor här nu. :-)
G.

Anonym sa...

Precis så satt jag i baksätet på pappas bil och tänkte när vi åkte förbi den imponerande muren, "stadsön" tror jag vi kallade den, som reste sig över Karlberg och Klaraleden. Man såg den också när man kom från Mälaröarna och åkte över Norr- och Roslagstull och norrut. Precis det tänkte jag också när jag många år senare flyttade in i ett av de husen. Men det var ju länge sedan nu också. Nu bor jag i början av skogen. : )
/gella