onsdag 17 augusti 2011

Grovsoprumskonkurrenten

Det började en dag i våras med att jag hittade trädgårdsmöblerna som hade flagnat i färgen och hade lösa skruvar men som var helt okej. Och dagen efter- den bondska rokokosoffan med fint randigt tyg. Numera kan jag inte gå förbi grovsoprummet utan att titta in och se om det står något där. Förra veckan hittade jag två fina skoställ i metall och trä och en fin utdragssäng i trä som jag inte tog.

Men i förrgår när jag stack in huvudet stod en äldre dam med långt grått stripigt hår, cig i mungipan och lite tuffa mc-kläder där. Jag trodde hon slängde saker, bredvid henne stod en vacker gammal kälke och en finfin lerkruka.
"Fin kruka, den ska du väl inte slänga?" sade jag.
"Jag tog den först men vill du köpa den?" sa tanten.
"Nej tack" sade jag och log artigt.

Jag backade sakta ut och insåg att jag fått en grovsoprumskonkurrent. En co-scavenger. Hon verkar stenhård. Jag aktar mig nu lite för grovsoprummet.

Inga kommentarer: