fredag 22 maj 2009

Medelåldern drömmer


Drömde jag satt och läste på ett café på Manhattan.
Downtown. I närheten av Washington Square.
Omgiven av välartade collegeungdomar som alla läste New Yorker.
Hade förskräckligt många väskor, det var lite bråttom någonstans, som vanligt.

En skallig ryss med isblåa ögon kom fram och satte sig och sa till mig att jag kunde få bli prostituerad. Det var en klubb på Lower Lower East side. Jag lekte med tanken. Men sen förklarade jag att jag inte kunde, att jag var för gammal helt enkelt.  En annan mörkare ryss, en kumpan,  som suttit och stirrat på oss vid ett annat bord, kom över. De var mycket artiga och trevliga. Vi drack kaffe och talade om prostitutionens socioekonomiska aspekter. Det var lite Eastern Promises över det hela.

Sedan gick jag därifrån, det blev kväll och jag klättrade nedför en hög trappa med allt bagage, trappan blev en lodrätt vägg. Var väldigt nära att ramla ned men såg ett ett litet fönster som jag kravla mig upp till. 
Där inne bodde Hannes Holm. (?)
Huset var fullt av barn. 
Jag slog mig ned i soffan, fick något att äta och dricka, barnen kravlade hemtamt över mig. 
Tryggt och trevligt. Snyggt inredd våning.

Jag skriver ett slags tal till min döde far och det är inte lätt. 
Snart hoppar jag in i bilen och kör fort till Kungens Kurva för att handla.

Inga kommentarer: