torsdag 19 mars 2009

Tid är pengar eller hur är det?


Att föreställa sig stora summor är svårt. Man kan ta hjälp av att göra om den obegripligt stora summan till tid.

12 dygn tar det att räkna till 1 miljon och 5280 dygn eller ca 14, 5 år att räkna till Robert Andreens förmögenhet. Han grundade riskkapitalbolaget Nordic Capital och är god för 440 miljoner. De andra riskkapitalisterna Bo Söderbergs och Morgan Olssons respektive förmögenhet tar ungefär 7 år att räkna, för de äger bara strax över 200 miljoner var.
Anders Hultin och Ulf Rosberg har att göra i 5 respektive 4 år.

Min egen nätta förmögenhet tar ca 20 timmar att räkna. You figure it out.
Men ska man hålla på att räkna en miljard har man att göra i nästan 32 år.
För mer information om storheter se John Allen Paulos bok Innumeracy.

Källa lönerna: Dagens DN Ekonomi.


Andra bloggar om , , , , ,

3 kommentarer:

Jenny Morelli sa...

ha ha, först skrev jag 20 minuter men SÅ fattig är jag inte...

Anonym sa...

Men det är jag... :P

Jenny Morelli sa...

jag är inte förvånad P- i min värld räknar de flesta i hop sina förmögenheter på ett par minuter- (jag fick ett stipendium!)