onsdag 11 mars 2009

Sverige= bag in box

Såg Kobra i går. De drog sitt Sverige= bag in box-skämt ett antal gånger för mycket även om temat var spännande. Jag ser en parallell mellan det Maciej Zaremba skriver om i DN och svenska deckare som genomsyras av sorg över något som gått förlorat. 
Det är inte så långt mellan Henning Mankells Wallander och Sverigedemokraterna Jimmie Åkesson med andra ord. (Zarembas intervju med honom är helt lysande: "Är jag svensk?")
 Majoriteten av medborgarna hemfaller inte åt en politik baserad på nationalistnostalgisk ideologi däremot bearbetar de ett förändrat Sverige med hjälp av att sluka deckare. Det skulle kunna vara en förklaring på deckarnas (för mig) besynnerliga dragningskraft.

7 kommentarer:

Anonym sa...

En deckarförfattare som skriver om det Sverige som nu begråts är H-K Rönblom. Han skildrar i tio böcker Sverige som det var på 50- och det tidiga 60-talet; skvaller, småaktighet och fördomsfullhet -- samtidigt som ekonomiska och sociala förändringar börjar göra sig märkbara. Rönblom är lite av en reality check -- SÅÅ mycket bättre var det inte förr, inte ens i deckarna.

Hälsningar Anders

Anonym sa...

Jag tycker att det är har blivit för många invandrare.

Jenny Morelli sa...

Hej anders!
Tack för tips, jag tror inte heller det var bättre förr, har du läst "fishing in utopia" förresten? Andrew Brown var med i Kobra o jag gjorde en intervju med honom i senaste numret..
Och anonym: jag beklagar, det tycker inte jag.

Anonym sa...

Inte jag heller...G.

Anonym sa...

Hej Jenny! Nej, har läst om Fishing in Utopia men inte själva boken ännu, får se till att göra det. Såg just din intervju med AB på nätet, förresten. En motsvarande bok om Storbritannien ligger och väntar på att bli skriven. För övrigt håller jag med samtliga övriga talare utom 'Anonym'.

Anders

Anonym sa...

Åh, det där var fint skrivet men jag tror att deckare slukades även tidigare. Förresten kan man begråta något som aldrig funnits i verkligheten. Kanske just den typen av planlös oriktad sorg som behöver kanaliseras i något till synes irrelevant.

Men jag tror framför allt att deckare tröstar oss får att livet presenteras som en gåta med ett tydligt svar. Även i de mer komplexa deckarna finns en förlösning, ett avslut.

Anonym sa...

Oj, det var jag som skrev det förra men skickade för snabbt!