fredag 13 mars 2009

Google Settlement

Var på plats på Norra Latin i dag. Författarförbundet anordnade ett seminarium om Google Books och avtalet kring detta. Jag återkommer i ärendet men vill redan nu rekommendera en New Yorker-artikel i ämnet. Det är mycket som står på spel.  Lena Lofalk, som representerade  Svenska förläggarföreningen ställde väldigt kritiska frågor.

På bilden: Gunnar Sahlin, Riksbibliotekarie och chef för Kungliga Biblioteket. Han höll ett långt anförande om sin egen institutions förträfflighet, läste högt från pappret och höll sig inte till ämnet, fy på honom,  jag skämdes å alla församlades vägnar och mådde illa. Santiago de la Mora, från Google Books, Paul Aiken, från amerikanska författarförbundet och moderatorn Göran Hägg var dock en ytterst vältalig trojka. 


Vem kommer tjäna pengarna på vårt intellektuella kapital i framtiden? Vem ska vara mest orolig- författaren eller förlagen? Hur förhåller sig pdf-filerna till text-filerna, kan man redigera i andras texter, kan man översätta via google translate. Seminariet väckte många frågor. Själv ska jag bums anmäla mina egna böcker till Googles partnership program, kasta mig i famnen på besten och se vad som händer. 
Tänk, jag kanske blir rik!

Andra bloggar om , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, det är ungefär som STIM pengar fast för text! Jenny man kan bli väldigt väldigt rik! Isa

Jenny Morelli sa...

ja, jag kan i alla fall inte bli mindre rik på min poesi...tror jag.Det skulle vara ifall jag fick betala för att folk skulle läsa mina böcker?

Anonym sa...

Vad ställde Lena Lofalk för frågor?

Jenny Morelli sa...

jag ska kolla mina anteckningar på jobbet- "är det inte en stor börda ni lägger på enskilda?"..jag får återkomma-

Anonym sa...

Tack! Jag tycker det är spännande att se om deras invändningar är vettiga eller om det handlar om rädsla inför en bransch i förändring.