måndag 2 februari 2009

Människan är trög


"Nudge” betyder putta snällt på någon med armbågen så att de flyttar sig.
Det är också namnet på boken jag läser just nu.
Ett tydligt exempel på ”nudge” är när handlare placerar smågodis vid kassorna och får oss att köpa snask fast det inte står på kom i håg-listan.
Nudge handlar också om att skapa skenbar frihet under patriarkalisk ledning, principen gäller redan hemma hos mig: mina barn får INTE välja mellan mössa eller inte mössa men däremot ger jag dem ofta valet att välja mellan en svart eller blå mössa, ett val som förnöjer dem.

Politiker nudgar oss när vi ska ta ställning för eller mot en viss frågeställning (fast det är de som formulerat frågeställningen) gatukontoret nudgar oss att sänka farten genom att måla vita streck på vägarna före den farliga kurvan, popcornföräljare nudgar oss när de får oss att äta mer popcorn än vi hade tänkt genom att sälja dem i stora kartonger…med mera.

Ja, här står det mycket spännande, men särskilt intressant blir det när jag äntligen fick en förklaring på varför jag cyklar som jag gör:
När jag cyklar från mitt hem till jobbet cyklar jag enligt rosa linjen.
När jag cyklar från jobbet hem cyklar jag enligt den gröna linjen.
Jag har länge funderat över varför jag inte kan ta samma väg på vägen TILL jobbet som FRÅN jobbet men det GÅR inte att svänga. Men nu vet jag!

Det kallas Status Quo bias och bygger på principen att det människan gör, fortsätter hon helst att göra- det är lite jobbigare att byta kanal på teven än att fortsätta titta på den kanal man redan tittar på, lite jobbigt att INTE säga upp den där provprenumerationen (Dumma Illustrerad Vetenskap förresten!) Människan är trög, vi vill stanna i vår nuvarande situation. Därför kan jag inte svänga.

För övrigt satt 6 frusna kråkor och huttrade på elledningarna ovanför Liljeholmsbron i morse. Det är ljusblått, silver och guld ute.

7 kommentarer:

En helt vanlig man sa...

Också en fantastisk Monty Python-sketch

http://www.youtube.com/watch?v=NXMrn4R6_vk

Jenny Morelli sa...

toppen! Tack!

MJV sa...

status quo bias - eller spårbundenhet/stigberoende (path-dependence), som vi institutionalister skulle kalla det :)

Anonym sa...

Underbara inlägg. Jag undrar om inte fåglarna satt och funderade över nudge i djurlivet också. Anne-Marie

Anonym sa...

Nudge låter som om det smakar gott men d kanske det inte gör.

Anonym sa...

fudge e gott/ h

Anonym sa...

fudge ja.Så hette det.