torsdag 11 december 2008

Tur för honom!


Jag kallar det inrättning. En inrättning nära mitt jobb. Där de folkvalda går in i bland för att---.
En trevlig dam driver stället. Vi brukar chitchatta. Sist jag var där passade jag på att fråga ut henne om riksdagsledamöterna och styrde osökt in samtalet på vissa vänsterpartisters klädstil (se foto) och undrade lite i förbifarten om hon kunde se vilket parti en riksdagsledamot tillhör.
-Nej, sa hon, det kan jag inte, de ser likadana ut och alla är väldigt trevliga, sa hon.
-Tur för dom, sa jag.
-Fast en gång...sa hon.
-Jaha...? sa jag.
-Då kom moderatledaren Bo Lundgren.  Och jag råkade vara ute för tillfället för jag var tvungen att springa till en annan inrättning runt hörnan. Så han fick stå och vänta ganska länge och när jag kom in här igen med andan i halsen var han fly förbannad och sa dumma grejer, sa hon.
-Fy bubblan, sa jag.
-Mmm, sa hon.
-Men sen nästa dag när jag skulle öppna så stod han utanför och kom in och bad om ursäkt, sa hon.
-Tur för honom, sa jag.


Tillägg: Jag läser Fishing in Utopia av Andrew Brown  Det är den som syns där bakom. Sorglig och klarsynt.

Inga kommentarer: