tisdag 19 augusti 2008

Utmanad av Udovic

Vilken bok läste du senast?
Diktsamlingen "Efter arbetsschema” av Johan Jönsson, jag rekommenderar den för att den försöker säga något viktigt. I bland lyckas den. Särskilt i minnena av forna arbetskamrater. Men inte när den talar om världen och jag retade mig på det illamående manliga subjektet. Blev fly förbannad på sidan 627. Bloggade om detta.

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
”What makes us think” av Jean Pierre Changeux & Paul Ricoeur.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Manliga.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?
Vissa böcker hoppar jag direkt till de kapitel jag vill läsa, det beror ju på vad det är för slags bok.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
Recensioner i vissa tidningar, av vissa recensenter (Under streckare, New Yorker)Eller för att de refereras till i artiklar. Jag tycker om att betala för boken jag ska läsa- då kan jag också avgöra bokens kvalitet i förhållande till kostnad- vilket inte svenska kulturjournalister gör eftersom de utgår från att böcker är GRATIS.
När blir en bok för lång?
Ofta. Man kan nästan alltid skriva saker kortare och mer komprimerat.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Jag läser nästan helst på engelska men uppskattar välskrivna svenska böcker eftersom svenska är mitt modersmål.
Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Av ”Lapptäcken och Livstecken” av Lars Gyllensten som jag bläddrade i i morse.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?
Jag köpte boken om Foucault av Roddy Nilsson. Den bläddrade jag i men tror inte jag kommer fortsätta. Jag vill läsa själva Foucault, inte tolkningar av honom.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Filosofiböcker och klassiker.

Rekommendera 5 författare:
Selma Lagerlöf, Harry Martinsson, Thomas Mann, Lars Lundkvist, Miranda July

Inga kommentarer: