torsdag 28 augusti 2008

Femtekolonnarens falska ideal

Jag skriver om Torsten Andersson i senaste numret av Vi. Äntligen bloggar min chef Stina igen (jag får ta det att bli kallad femtekolonnare, bara de bloggar tänker jag) Nu ska det mailas och ringas och trixas och drickas kaffe. Jag såg förresten Sex& the city i går (hundra år efter alla andra jag vet). Och ja, det är Starlet för vuxna, men det var vilsamt att vara inuti den fiktionen i mörkret med lite ingfärskolor till hands.

Samtidigt är alla dessa fyra kvinnor (och alltså jag själv minus pengarna) patetiska, kroppsfixerade, äckelrika, konservativa, ätstörda. Jag kunde inte låta bli att se den med stränga ögon efteråt (typ en Bagdad-imams ögon- jag hittar på - vad vet jag om imamens blick?) Men att det västerländska samhället och dess kvinnoideal är sjukt, falskt och bör bekämpas med något annat...Fast inte med religion då men jag vet inte vad...

Inga kommentarer: