fredag 29 augusti 2008

Cykelhjälmssituationen

M berättar om sin arbetskompis som tjongade in huvudet i en för tillfället böjd vägskylt. 
Med hjälm. Ändå hjärnskakning. Sjukhusvistelse. Med mera.
Jo, jo säger jag och berättar om pappan på Fritids som skällde på mig förra året för att jag inte hade hjälm:" tänker du inte på att du är förälder?" och jag svarade: Men hur vet du att jag INTE blir en  bättre förälder om jag tjongar huvudet i asfalt?"

To be continued- big time! 
Jag vill inte dö och jag vill inte ha cykelhjälm. Istället har jag färggranna huvudbonader som bilar ser.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Man blir nog inte en bättre förälder om man använder cykelhjälm, däremot tycker jag mig ha märkt ett grupptryck i trafiken. Ungefär som solariebränna, man känner sig helt enkelt lite dum om man är solbränd i mars och april, så man vill inte sola i solarium, för då får man inte vara med i flocken. Därför har jag börjat använda cykelhjälm. För att få vara med i flocken. Jag cyklar med de andra cykelhjälmsbärarna och nickar i stilla samförstånd: Ja, jag har också fallit för grupptrycket, ja, jag har också svettlugg när jag kommer fram till jobbet, ja, det är värt det, för jag slipper få hatblickar av alla andra som fallit för grupptrycket och känner sig löjliga i hjälm. Dessutom har jag en gigantisk hjälm som ger mig schysst balans när jag sitter på hojen.

Här är min hjälm (och samtidigt lite reklam för sporthora, men det kan inte hjälpas): http://sporthora.wordpress.com/2008/08/25/outfits/

Trevlig helg!

/the artist formerly known as Foxy Retard

Jenny Morelli sa...

foxy retard!! kul att se ditt namn igen, oj vilken stor hjälm! den är rejäl. ska läsa sporthora nu

Anonym sa...

Fast jag är en sån där tråkmåns som tycker att du ska ha hjälm. Du kan sätta tuffa klistermärken på, med typ scooby-doo.

/L

Jenny Morelli sa...

jag letar efter ett gammalt blogginlägg. En liten farbror stod i hörnan hamngatan/regeringsgatan när jag hade stannat för rött m cykeln. han sa bara lugnt och omtänksamt: "hjälm... "och jag svarade ngt kaxigt o lite småkul fast jag blev berörd...

Anonym sa...

Om ni får hatiska blickar från hjälmbärare bevisar bara hur hotade de känner sig av er fria och hjälmlösa tillvaro och att de innerst inne är avundsjuka och lite irriterade över att ni fortfarande tänker själva och inte låter er styras av en snedvriden cykelhjälmspropaganda. Om ni hade cyklat i en annan svensk stad än Stockholm hade ni istället känt er udda "med" hjälm.

Space babe sa...

Jag sällar mig till dem som röstar för hjälm på dig!
Själv bär jag inte hjälm när jag bara ska skjuta till dagis eller åka in i skogen, för våra vägar är bilfria. Men om jag cyklade i stan som du skulle jag absolut ha hjälm.

Anonym sa...

Ja du - tryck på dig hjälmen. Bara det att du skriver om det gör att du faktiskt måste börja använda hjälm. Så det så. Däremot slipper jag! Tack för det. G

Jenny Morelli sa...

så det är barnen som förpliktigar menar G...jo, jag sticker inte under stol med att det är ett dilemma men jag VILL inte.

Anonym sa...

Nja...både barnen men också bara det faktum att du skriver om det...du tänker på det. Så på med hjälmen bara!!!Hej hopp, galopp. G.

Anonym sa...

Några måste våga vägra hjälm.
Jag har märkt att de som bär hjälm när de cyklar i innerstan plötsligt tror att de är odödliga. Det finns inga som cyklar så illa som hjälmbärare. De kör mot rött, kör om på insidan och buffas och knuffas i största allmänhet. Om alla kör utan hjälm och är lite oroliga så blir det nog lugnare på cykelbanorna. Dessutom är det fult.

Anonym sa...

Håller med föregående.Om ingen bar hjälm skulle trafiken bli lugnare för vi skulle slippa alla amatörer som leker Tour de France.