tisdag 29 juli 2008

Blonde on blondes

Iakttagelser från Dubrovnik. Skillnaden mellan en ryska och låt oss säga en svensk medelklassblondin- är framförallt skorna. Ju bekvämare skor hon trampar runt i desto högre chans att flickan är av akademikerfamilj från Bromma.

Man kan även tänka sig att svaret på den hypotetiska frågan: varför är de flesta svenska kvinnorna så fult klädda? Jo, för att vi har råd. Det har inte de unga wanna-be ryskorna.

Men om de nu vill knipa sig en riktigt rik man med klass? Satsa mindre på solbränna, klackar och fejktuttar säger jag eder. Satsa mer på Dostojevskij. Med de där porrskorna hamnar ni inte så högt som ni skulle vilja. Fast i och för sig: de ryska oligarkerna (eller vad de är?) de hänger i hasorna...de har ju cash, hus och konst.

En annan skillnad är för övrigt just pojkvännerna: de svenska blondinerna ses oftast med en nedklädd lufs i samma ålder bredvid sig. De ryska har en minst tjugo år äldre mycket välklädd pojkvän.

Andra nationaliteter: De amerikanska blondinerna kan indelas i två kategorier:
1: De vulgära och de riktigt rika.
2: Hilary Clinton-blondinerna. Diskreta och svala Washingtonblondiner. Real Estate blondiner. I bland är de så diskreta att det inte ens syns att de är blondiner. De om några har råd att vara fula.

Franska blondiner: Har bara sett en sort. Det är en slags kortbent frisk stadig nordeuropeisk typ, oftast utan smink. Inte så olik mig själv.

Vad gäller svenska blondiner så har vi följande kategorier:
Akademikerblondiner
Såpablondinerna (Caféblondinerna?)
Top notch-blondinerna ( ja alltså de kungliga)
Mediablondinerna (jag har säker glömt några, fyll gärna på)

Sedan har vi spanska blondiner, tyska blondiner, holländska blondiner, asisatiaska blondiner (high fashion), grekiska blondiner och icke att förglömma: mellanösternblondiner: Arafats fru Suha Arafat.

Jag får bygga ut det här resonemanget vidare så småningom märker jag. Det behöver ritas scheman och dras pilar och jobbas i Excel. Kanske tillsammans med någon villig statistiker? Matematiker? Men vilken fråga ska vi ställa till materialet? Visa mig ditt lands blondiner så kan säger er hur ert ekonomiska läge ser ut?

Bilden jag fick i Dubrovnik är i alla fall denna: Ryskorna VILL IN och UPP och deras hår och kroppar är DERAS ENDA BILJETT. Och vem kan fördöma denna strävan? Det är dock alltid vemodigt att skåda ett par där den ena parten ser för porrig och ung ut och den andre är för gammal och rik ut. Men den åldersskillnaden kan nog öka här hemma också om jag spår konjunkturen rätt. Jag får ta och ringa SCB. Dags att vara journalist. Semestern är slut.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Välkomna hem! Har du lyckats fånga några blondiner på kort? Så man får kika lite... Isapisa

Anonym sa...

rasism

Jenny Morelli sa...

intressant! rasism? jag trodde jag skrev om kvinnor och ekonomi

Anonym sa...

du skrev i nedsättande ton om ryska kvinnor

Jenny Morelli sa...

nja...nedsättande? Generaliserande och svepande, möjligen. Min tes är enbart att många unga ryskor är mer ekonomiskt desperata än tex svenskor eller amerikanskor. Att skriva att svenska blondiner är fula/fult klädda är precis lika nedsättande i sådana fall.

Hanna sa...

Inte ett dugg nedsättande. Det är intressant med blondinladdningen. Själv ser jag fortfarande mig själv som blondin, trots att det nu är ca 7 år sen jag slutade helblondera mig. När jag slutade trodde jag dessutom att jag under det blekta var lite obestämt mörkblond, för det var färgen jag hade när jag började blondera.

Space babe sa...

Inte alls rasistiskt, utan din vanan trogen, icke-politiskt-korrekt, icke-ängsligt, väldigt ärligt OCH NYFIKET! Det är ju därför du är så rolig att läsa! För ditt okonventionella sätt att se på världen, som samtidigt är varmt, men också väldigt krasst; allt kokas ned till det mest basala: sex, makt och pengar. Och det är ju det hela samhället bygger på.

Ondskan, är inte du mörkblond då?

Space babe sa...

Jag tänker på det du läste om Gulag när du skriver om kvinnorna.

Hanna sa...

Om man ser det väldigt välvilligt är jag mörkblond. Fast jag tycker det ser mer brunt ut, med viss anstrykning av rött som jag är rätt nöjd med.

Jenny Morelli sa...

Nöjd ska du va!

Jenny Morelli sa...

förresten ondskan, du är ju en svensk "real estate" -blondin- så diskret blond att det knappt märks. För övrigt pratade spacebabe o jag om att hälsa på i din södra real estate snart...