måndag 23 juni 2008

Den lilla farbrorn

Jag hade varit på lunchrast och kom cyklande över bron till Riddarholmen då en av Kriminalvårdens vita kombibilar gled förbi bort mot Svea Hovrätt. Aha, en skurk tänkte jag och cirklade runt lite extra länge bakom knuten där de tilltalade går in.

Så öppnades bakdörrarna och ut klättrade en liten spenslig farbror med vida byxor alldeles för högt uppdragna, en sladdrig skjorta, tufsigt hår och handbojor. Jag blev så förvånad att jag körde rakt in i en bil- jag vet inte exakt vad jag hade tänkt mig att få se- men inte en liten Dartanjang.

Så kom nästa tanke: "Han måste vara pedofil" (jag vet, supertaskigt, men det var för att han såg så ynklig ut ) Jag var tvungen att parkera cykeln, gå in i receptionen, bläddra genom kalendern för att se vad gubben eventuellt gjort sig skyldig till. Stöld med mera , visade det sig. Puh.

Och domen faller om en vecka. Måste se hur det går för den lille. Jag har numret.

4 kommentarer:

Anonym sa...

liten Dartanjang. Suveränt.

Håll oss uppdaterade.

/L

Anonym sa...

Konstigt med alla dessa små farbröder som gör olika saker.
Ja, håll oss uppdaterade. G

Jenny Morelli sa...

Ok. Här kommer fortsättningen. Jag gick till min nya kompis i arkivet på hovrätten och fick ut domen- Det är en sorglig härva med en mängd olika aktörer. För att göra en lång historia kort har farbrorn hjälpt till att göra inbrott i en sommarstuga på fyllan ett antal gånger och dessutom försökt bränna ner stället-med en molotovcocktail. En konflikt mellan 2 damer (fylletanter?) varav gubben var kär i den ena...Flera andra män inblandade och mkt "köra runt i bil på fyllan" i domslutet. Han fick inte nedsatt straff- 4 år för mordbrand och stöld. Mkt intressant läsning när läkare tex bedömer att dartanjang "förefaller ha personlighetsavvikelser med osjälsvständiga drag alternativt vissa intellektuella eller kognitiva svårigheter som gör att det är ett adekvat beteende att söka trygghet på bekostnad av självständighet."

Space babe sa...

Åh, jag älskar såna slumpartade berättelser rätt ut ur vardagen. Fönster in i andra liv på ett annat sätt än tv eller film.