tisdag 19 februari 2008

Tim Burton- vad händer?

Men Johan Croneman och Jeanette Gentele vad har ni sett? Jag tycker också att Tim Burton är en av vår tids största filmkonstnärer. Men det här spektaklet funkade ju inte alls. Förutsägbart från första stund. Ett riktigt botttennapp- jag är verkligen så besviken. Fjärilen i Glaskupan fick också skyhöga poäng. Det var ju en riktig gubbfantasifilm. "A" "E" "I" "O" "U" "H" "K"....... Jag kunde inte låta bli att tänka på Austin Powers när jag såg på huvudrollsinnehavaren ligga och blinka fram sina bokstäver. No country for old men är den enda filmen hitills i vår som jag och major media verkar tycka lika mycket om... Trots att jag anser att slutet lämnar lite väl mycket därhän.

Mest intressant i Sweeney Todd var likheten mellan den unge sjömanspojken med den unge hjälten i Mars Attacks. Castingen av dessa två säger nog något om Tim Burtons självbild...som ung...

2 kommentarer:

Jenny Morelli sa...

förresten: det finns beröringspunkt no country for old men & exorcisten- gamla mäns oförmåga att begripa ondskan som den ter sig "i dag" tommy lee jones=father carras

Space babe sa...

Jag tycker Sweeney Todd verkar skitdålig, blev också förvånad över recensionerna. Tycker det börjar bli Hobert-varning på Burton, fixar inte att se Helena Bonham-Carter längre, hon känns bara...så Lena Endre-aktig.

Fjärilen i glaskupan var jag på väg att se pga recensionen. För jag hade inte alls trott på den innan, men recensionen var så övertygande. Där ser man... Men så var maten på Peacock inte heller vad man kunde vänta sig efter recensionen i På Stan.