fredag 11 januari 2008

Om upphovsrätt och lite om döendet i Let´s dance

Jonathan Fried skriver hos Fokus apropå fildelningsdebatten, länken från Stattin.

"Kreativitet är en mänsklig egenskap, inte något man ärver av sina kulturelitföräldrar eller får utdelat av institutioner. Och det kreativa svenska folket verkar idag utanför upphovsrätten, ofta i strid med den."

Upphovsrätt är väl det mest intressanta jag vet just nu. Fast jag fattar inte direkt kopplingen mellan att vara kreativ och att själv fildela.

Och vad gäller Let´s dance så lade jag och A våra 5,70 SEK på Danny Saucedo och partner. Vi gillade Lampenius och jag grinade första dansen när hon uppträdde. Hon ville så mycket. Jumbon Ulf Larson var en rysare. En dansande döende. En som inte borde vara i tv. Så hemskt att skåda så att det var intressant. ( A associerade till sin inte helt friska morfar) Men man började i alla fall fundera över sina egna känslor och ställa sig frågor som vad är "liv" Vad är "döende" osv. Jag hade honom som dramalärare för övrigt på 80-talet. "Han borde fortsatt vara tjock" var min kloka dotters replik och jag instämmer.

Inga kommentarer: